R E G U L A M E N T

PRIVIND ORGANIZAREA ȘI FUNCȚIONAREA

PATRULELOR ȘCOLARE DE CIRCULAȚIE

Imagine descriptivă

 

Patrulele școlare de circulație se înființează în baza dispozițiilor Capitolului 9 din Rezoluția de ansamblu R.E.1 pentru aplicarea Convenției asupra circulației rutiere, încheiată la Viena în 1968, pe care România a ratificat-o prin Decretul 328/1980, precum și ale art.29 alin.(2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

 

CAPITOLUL I

DISPOZIȚII GENERALE

Art.1.

Patrula școlară de circulație reprezintă o formă concretă de educație rutieră prin care elevii pot transpune în practică, în condiții reale de trafic, cunoștințele privind circulația pe drumurile publice, însușite în timpul activităților educative formale și non-formale cu tematică rutieră.

Art.2.

Organizarea patrulelor școlare de circulație are drept scop realizarea unui cadru instituțional care să asigure siguranța deplasării elevilor pe drumurile publice din perimetrul unităților de învățământ și al altor locații destinate activităților cu caracter educativ pentru prevenirea implicării acestora în accidente de circulație.

Art.3.

Patrulele școlare de circulație se organizează de către inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București, inspectoratele de poliție județene și unitățile de învățământ în baza prezentului regulament elaborat de către Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului, prin Departamentul Învățământ Preuniversitar - Direcția Generală Management Învățământ Preuniversitar în parteneriat cu Ministerul Internelor și Reformei Administrative, prin structurile specializate ale Inspectoratului General al Poliției Române–Institutul pentru Cercetarea si Prevenirea Criminalității, Direcția Poliției de Ordine Publică și Direcția Poliției Rutiere.

Art.4.

  1. Patrulele școlare de circulație se înființează în unitățile de învățământ și sunt formate din elevi din clasele V – XII.
  2. Patrulele școlare de circulație acționează în perimetrul unităților de învățământ, pe drumurile prevăzute cu cel mult două benzi pe sensul de mers.
  3. Patrulele școlare de circulație acționează numai în dreptul trecerilor pentru pietoni semnalizate corespunzător prin marcaje și indicatoare.
  4. Se interzice activitatea patrulelor școlare de circulație pe drumurile cu mai mult de o bandă pe sensul de mers, pe drumurile “expres”, naționale, europene.

Art.5.

În fiecare unitate de învățământ se pot înființa una sau mai multe patrule școlare de circulație, ținându-se cont de: numărul elevilor înscriși la respectiva unitate de învățământ, intensitatea traficului rutier din zona în care este situată școala, modul de organizare a programului de învățământ.

Art.6.

Patrulele școlare de circulație se subordonează direct unui singur cadru didactic îndrumător, desemnat de către Consiliul profesoral al unităților de învățământ, care răspunde și coordonează activitatea desfășurată de membrii patrulelor școlare de circulație.

Art.7.

  1. Formarea și instruirea cadrelor didactice desemnate să coordoneze activitatea patrulelor școlare de circulație, revine inspectoratelor de poliție județene (D,G.P.M.B), prin structurile specializate (Serviciile Poliției Rutiere, Serviciile de Ordine Publică și Compartimentele de Analiză și Prevenire a Criminalității), împreună cu inspectoratele școlare județene/ Inspectoratul Școlar al Municipiului București.
  2. Cursurile de formare și instruire se organizează, la începutul fiecărui an școlar, în luna septembrie, și constau în însușirea legislației rutiere, a modalităților de perfecționare a modului de acțiune și a măsurilor care se impun a fi luate, din punct de vedere legal, pentru creșterea eficienței acțiunilor patrulelor școlare de circulație, precum și pentru reducerea riscurilor implicării membrilor acestora în evenimente rutiere.

 

CAPITOLUL II

CONSTITUIREA ȘI COMPONENȚA PATRULELOR ȘCOLARE DE CIRCULAȚIE

Art.8.

Activitatea patrulelor școlare de circulație, din fiecare unitate de învățământ, este îndrumată de cadrul didactic prevăzut la art. 6, care îndeplinește, cumulativ, următoarele condiții:

  • este posesor al permisului de conducere cu vechime de minim un an;
  • este desemnat prin decizie a directorului unității de învățământ, în urma avizului dat de Consiliul profesoral al unității de învățământ;
  • să facă/să fi făcut parte, pe cât posibil, din rândul cadrelor didactice care pregătesc/au pregătit echipajele de elevi pentru Concursul “Educația rutieră – educație pentru viață” sau desfășoară/au desfășurat activități conexe privind circulația rutieră.

Art.9.

Cadrul didactic îndrumător va fi însoțit de un polițist rutier desemnat de inspectoratul de poliție județean, care are obligația să se implice în organizarea și instruirea permanentă a membrilor patrulelor școlare de circulație, precum și să participe, nemijlocit, la activitățile desfășurate de acestea.

Art.10.

Cadrul didactic îndrumător împreună cu polițistul rutier desemnat au obligația să participe direct la desfășurarea activității patrulei școlare de circulație, pentru a asigura siguranța membrilor acestora, corectitudinea modului lor de acțiune, și pentru respectarea normelor rutiere de către participanții la trafic.

Art.11.

Cadrul didactic îndrumător prevăzut la art.7, împreună cu polițistul rutier desemnat, numește comandantul patrulei școlare de circulație din rândul membrilor acesteia.

Art.12.

Cadrul didactic îndrumător trebuie să aibă în atenție expunerea, periodic, la avizierul școlii a materialelor educativ - preventive, dând exemple de situații de nerespectare, din partea elevilor, a normelor rutiere sau a semnalelor și indicațiilor membrilor patrulelor adresate cu ocazia activităților organizate, precum și cazuri de desconsiderare a activității patrulelor școlare de circulație, situație ce-i pune în pericol pe cei care se deplasează corect pe drumul public.

Art.13.

Patrula școlară de circulație va avea, obligatoriu, în componența 6 membri, 3 fete și 3 băieți, selecția acestora făcându-se, cu precădere, dintre membrii echipajelor participante la fazele comunale, orășenești, municipale, zonale, județene / interjudețene ori naționale ale Concursului național pe teme de circulație destinat elevilor “Educația rutieră – educație pentru viață”, organizat anual, în comun, de Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului și Inspectoratul General al Poliției Române.

Art.14.

Membrii patrulelor școlare prevăzute la art.6 trebuie să cunoască și să respecte normele rutiere, să fie un exemplu de disciplină și conduită în școală și în afara acesteia, să se bucure de autoritate și respect din partea colegilor.

Art.15.

În alcătuirea patrulelor școlare de circulație se va avea în vedere ca membrii acestora să aibă vârsta minimă de 11 ani (clasa a Va), să fie apropiați ca vârstă și preocupări (clasele V - VI, VII - VIII, IX - X, XI - XII), pentru a asigura, în funcție de programul zilnic de învățământ, supravegherea și îndrumarea deplasării copiilor la intrarea și ieșirea de la cursuri.

Art.16.

Alegerea membrilor unei patrule școlare de circulație se va face ținându-se seama de criteriile prevăzute la art.13, 14 și 15, precum și de manifestarea dorinței personale a elevului de a participa la o asemenea activitate în baza acordului scris al părinților, al tutorelui sau reprezentantul legal al fiecărui membru al patrulei școlare.

Art.17.

Constituirea patrulelor școlare de circulație se face la începutul fiecărui an școlar, iar numărul lor, precum și componența nominală a acestora se stabilesc și sunt validate, la propunerea profesorului îndrumător desemnat să se ocupe de activitățile de educație rutieră în școală, în conformitate cu prevederile prezentului regulament în Consiliile profesorale conform art.28 lit.q) din Regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar.

Art.18.

Activitatea unei patrule școlare de circulație se desfășoară pe durata unui an școlar.

 

CAPITOLUL III

DREPTURILE ȘI ÎNDATORIRILE MEMBRILOR PATRULELOR ȘCOLARE DE CIRCULAȚIE

Art.19.

Elevul, membru al patrulei școlare de circulație, are următoarele drepturi:

  • să fie evidențiat, mediatizat și recompensat prin premii în obiecte, distincții sau să-i fie alocat un loc gratuit într-o tabără ori excursie sau să fie invitat la faza națională a Concursului național “Educația rutieră – educație pentru viață”, de către conducerea unității de învățământ, Inspectoratul școlar județean și inspectoratul de poliție județean, pentru merite deosebite în îndeplinirea atribuțiilor specifice (a contribuit la identificarea unui conducător auto care a părăsit locul faptei sau oricare atitudine care a contribuit la prevenirea unor evenimente rutiere);
  • M.E.C.T. și I.G.P.R., prin structurile județene aflate în subordine, vor acorda, anual, diplome membrilor patrulelor școlare de circulație.

Art.20.

Elevul, membru al patrulei școlare de circulație, are următoarele îndatoriri:

  • să-și însușească corect și să respecte normele rutiere privind circulația pe drumurile publice;
  • să sprijine acțiunile organizate în școală, pentru cunoașterea de către elevi a regulilor de circulație;
  • să poarte echipamentul și însemnele distincte stabilite prin prezentul regulament, atunci când se află în acțiuni organizate;
  • să îndrume deplasarea corectă și în siguranță a elevilor, în timpul desfășurării acțiunilor organizate;
  • să aducă la cunoștința cadrului didactic îndrumător responsabil cu această activitate în școala respectivă cazurile de nerespectare a regulilor de circulație ori atitudini de nerespectare, de către alți elevi, a activității membrilor patrulei;
  • să răspundă, cu promptitudine, la solicitările cadrului didactic îndrumător și ale comandantului patrulei, pentru îndeplinirea atribuțiilor stabilite de supravegherea și îndrumarea traversării drumului public de către elevi;
  • să-și ocupe locul încredințat, la ora stabilită, să supravegheze și să îndrume circulația elevilor, potrivit comenzilor date;
  • să dea dovadă de seriozitate în timpul acțiunilor în desfășurare și, mai ales, să nu provoace, prin exces de zel, situații care pot pune în pericol integritatea fizică a lui, a elevilor sau a altor participanți la trafic;
  • să nu întreprindă acțiuni în nume propriu, de tipul celor desfășurate organizat în cadrul patrulelor școlare de circulație și să nu folosească echipamentul, pe care-l are ca membru al patrulei, în alte scopuri decât cele prevăzute în prezentul regulament.

Art.21.

Obținerea unor rezultate slabe la învățătură, săvârșirea unor abateri de la conduită și regulamentul școlar, precum și nerespectarea prevederilor prezentului regulament duc la pierderea calității de membru al patrulei școlare de circulație.

 

CAPITOLUL IV

DREPTURILE ȘI ÎNDATORIRILE COMANDANTULUI PATRULEI ȘCOLARE DE CIRCULAȚIE

Art.22.

Elevul comandant al patrulei școlare de circulație, are următoarele drepturi:

  • să fie evidențiat, mediatizat și recompensat prin premii în obiecte, distincții sau să-i fie alocat un loc gratuit într-o tabără ori excursie sau să fie invitat la faza națională a Concursului național “Educația rutieră – educație pentru viață”, de către conducerea unității de învățământ, Inspectoratul școlar județean și inspectoratul de poliție județean, pentru merite deosebite în îndeplinirea atribuțiilor specifice (a contribuit la identificarea unui conducător auto care a părăsit locul faptei sau oricare atitudine care a contribuit la prevenirea unor evenimente rutiere);
  • M.E.C.T. și I.G.P.R., prin structurile județene aflate în subordine, vor acorda, anual, diplome membrilor patrulelor școlare de circulație.

Art.23.

Elevul comandant al patrulei școlare de circulație, are următoarele îndatoriri:

  • să-și însușească corect și să respecte, prin exemplul personal, normele rutiere privind circulația pe drumurile publice, precum și măsurile de prevenire a evenimentelor rutiere;
  • să poarte echipamentul și însemnele distincte stabilite prin prezentul regulament, pentru membrii patrulelor școlare de circulație, atunci când se află în acțiuni organizate;
  • să respecte întocmai prevederile prezentului Regulament, indicațiile cadrului didactic îndrumător, ale lucrătorului de poliție aflat în acțiune cu patrula școlară de circulație;
  • să se poziționeze în locurile de unde să aibă o bună vizibilitate asupra drumului public atât în partea stângă, cât și în partea dreaptă;
  • să fie sigur și ferm când dă membrilor patrulei școlare de circulație comenzile de oprire a mașinilor și de permitere a traversării grupurilor de elevi / pietoni.

 

CAPITOLUL V

MODUL DE ACȚIUNE AL PATRULELOR ȘCOLARE DE CIRCULAȚIE

Art.24.

  1. Patrula școlară de circulație trebuie plasată la trecerea de pietoni cu 20 de minute înainte de începerea cursurilor și, cu cel puțin, 10 minute înainte de terminarea acestora.
  2. Programul de acțiune al patrulelor școlare de circulație se stabilește de comun acord între unitățile de învățământ și inspectoratele de poliție județene (D.G.P.M.B.).

Art.25.

  1. Acțiunea patrulei școlare de circulație se va desfășura numai pe timp de zi, până la lăsarea serii.
  2. Patrulele școlare de circulație acționează numai de pe trotuar, la marginea acestuia și numai în locurile destinate traversării pietonilor, semnalizate prin marcaje sau indicatoare și numai sub supravegherea cadrului didactic îndrumător și a polițistului rutier desemnat.
  3. Patrulele școlare de circulație nu vor intra în acțiune atunci când condițiile meteo-rutiere sunt nefavorabile (vânt puternic, ceață, ploaie, ninsoare).
  4. Înaintea oricărei activități a patrulelor școlare de circulație se va verifica echipamentul și se va face instructajul membrilor patrulei cu privire la modul de acțiune conform particularităților concrete de trafic în acel moment.

Art.26.

  • a) Cadrul didactic îndrumător al patrulei școlare de circulație și polițistul rutier desemnat au obligația de a posta membrii la trecerea pentru pietoni, de a verifica intensitatea traficului pentru ca, la semnalul lor, membrii acesteia să își ocupe locurile stabilite, de o parte și de alta a drumului public, în partea stângă a trecerii de pietoni.
  • b) Cadrul didactic îndrumător al patrulei verifică dacă autovehiculele care se apropie intenționează să oprească.
  • c) Elevul comandant al patrulei verifică, încă o dată, situația concretă de pe drum și o comunică membrilor patrulei prin folosirea cuvântului “LIBER”, după care membrii patrulei ridică, vertical, brațul cu paleta “STOP” pe care-l așează, apoi, în plan orizontal, perpendicular pe axul drumului, cu inscripția indicatorului “STOP” către conducătorii de autovehicule, iar pe cel cu “TRECERE PENTRU PIETONI”, către elevi. Elevul comandant al patrulei lansează comanda “TRAVERSAȚI ACUM”, dând și un semnal acustic cu fluierul.
  • d) Când ultimul elev-pieton a încheiat traversarea și se află pe trotuar, membrii patrulelor vor ridica simultan paletele pe care le vor ține, în plan orizontal, cu indicatorul “STOP” către elevii-pietoni aflați pe trotuar, indicând interzicerea traversării drumului public și anunțând încheierea traversării și printr-un semnal sonor cu fluierul.
  • e) În condiții de trafic intens, se va aștepta “o pauză de trafic”, după care se permite amplasarea, în obiectiv, a membrilor patrulei, pentru a intra în acțiune. În aceste situații, polițistul rutier și cadrul didactic îndrumător vor acționa, obligatoriu, împreună cu patrula, poziționându-se de o parte și de alta a drumului public alături de elevi. Pentru sincronizarea acțiunilor și securitatea copiilor, unul dintre aceștia va prelua atribuțiile elevului comandant al patrulei școlare de circulație în ceea ce privește lansarea comenzilor.
  • f) Se interzice oprirea autovehiculelor de către patrulele școlare de circulație pentru a se permite traversarea a numai unul sau doi elevi. Se așteaptă alcătuirea unui grup de minim 10 copii și alți pietoni pentru demararea procedurilor de traversare a străzii în condițiile de siguranță prevăzute de prezentul Regulament.

 

CAPITOLUL VI

ECHIPAMENTUL MEMBRILOR PATRULELOR ȘCOLARE DE CIRCULAȚIE

Art.27.

Echipamentul fiecărui membru al patrulelor școlare de circulație, precum și al cadrului didactic îndrumător se compune din:

Vestă reflectorizantă - PATRULĂ ȘCOLARĂ

Vesta reflectorizantă, cu elemente fluorescente în plan vertical, atât în partea din față, cât și în cea din spate și purtând inscripția “PATRULĂ ȘCOLARĂ”, atât în partea din față, cât și pe partea din spate.

Beretă reflectorizantă - PATRULĂ ȘCOLARĂ

Beretă/șapcă reflectorizantă, care în partea din față are înscrisul “PATRULĂ ȘCOLARĂ”.

Paletă semnalizare STOP - TRECERE PENTRU PIETONI

Paleta, confecționată din material plastic pentru a fi ușor de manevrat, va avea pe o parte înscrisul “STOP”, iar pe cealaltă indicatorul specific, care permite traversarea drumului public. Dimensiunile plăcuțelor inscripționate cu semnul de circulație vor fi de 25/25 de centimetri, iar lungimea mânerului va fi de 150 de centimetri, în conformitate cu normativele Uniunii Europene în domeniu, pentru a oferi vizibilitate în trafic și pentru protecția elevului care o utilizează.

Trecere pentru pietoni

Trecere pentru pietoni, indicată corespunzător pentru siguranța traversării drumului public.

 

Fluierul, care se folosește după darea semnalului verbal pentru traversare și pentru încheierea acesteia de către grupurile de elevi / pietoni.

Art.28.

La orice acțiune a patrulei școlare de circulație, toți membrii acesteia vor purta echipamentul complet.

Art.29.

Reprezentanții administrației locale cu responsabilități în zona susținerii activităților educative extrașcolare pe raza căreia se află unitatea de învățământ vor asigura, conform prevederilor legale în vigoare, sumele necesare pentru confecționarea echipamentului pentru fiecare membru al patrulelor școlare de circulație.

CAPITOLUL VII

DISPOZIȚII FINALE

Art.30.

Locul în care patrulele școlare de circulație vor acționa se stabilește, de comun acord, de către conducerea școlilor, autoritățile administrației locale și de poliție.

Art.31.

Membrilor patrulelor școlare de circulație trebuie să le fie aduse la cunoștință: activitatea patrulelor școlare de circulație, importanța rolului civic al activității pe care urmează să o desfășoare, necesitatea cooperării cu ceilalți membri ai patrulei și cu colegii lor și responsabilitățile pe care le au.

Art.32.

Periodic, polițistul rutier desemnat și cadrul didactic îndrumător desemnați să răspundă de activitatea patrulelor școlare de circulație organizează cursuri de instruire pentru membrii patrulelor școlare de circulație în care vor dezbate aspecte legate de activitatea patrulelor și modul lor de acțiune. În cadrul acestor întâlniri se pot face proiecții de filme și diapozitive cu tematică rutieră, demonstrații practice, schimburi de experiență.

Art.33.

Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului și Ministerul Internelor și Reformei Administrative, prin Inspectoratul General al Poliției Române, pot, cu sprijinul unor organizații guvernamentale sau non-guvernamentale, să tipărească broșuri, pliante, afișe, menite să susțină educația rutieră a copiilor și tinerilor.